Pages

Ads 468x60px

Featured Posts

Sunday, 23 November 2014

Tergempar!!! Subsidi Minyak Dihapuskan 1 Disember ?

Subsidi Minyak Dihapuskan 1 Disember
=================================

BAGAIMANAKAH  persedian kita jika ini terjadi?

ADAKAH kita senang dan selesa melihat gambar di bawah ?

Sediakan tabungan kedua, anda boleh bermula sekarang

"Bersedia ketika kita senang & bersedia ketika kita susah - Razif Yusof"

Klik

Sumber : Kosmo ( Ahad 23 November )

Friday, 21 November 2014

PANDANGAN SISI SINIS

Ramai kawan2 saya yg seolah2 sinis bila saya buat side income tone excel seolah2 mereka berkata

"Adakah apa yg saya dapat sekarang masih belum cukup"

Saya katakan

"Saya buat tone excel bukan kerana saya mahu kaya raya, tapi saya mahu hidup bebas daripada hutang"

Mereka terdiam, kerana saya tahu, walaupun income mereka sudah selesa, tiada seorang pun daripada mereka yg bebas hutang.

Jangan tanya adakah mereka mahu tambah pendapatan
(kerana mereka rasa pendapatan mereka sudah cukup)

Tapi katakan

"Adakah mereka mahu hidup bebas daripada hutang"

Guarantee mereka akan terdiam! 

KLIK

Sunday, 16 November 2014

BAPA & ANAK GADISNYA

Dah tengah malam.

Abah ketuk pintu bilik anak gadisnya.
Anaknya buka pintu. Belum tidur.

Abah: "Buat apa je belum tidur lagi?"

Anak: "Tengah..." (Sambil menunjukkan fonnya)
Abahnya mengangguk faham. Tengah berinternet.

Abah: "Abah nak cakap sikit boleh?"
Anaknya tidak mengangguk, tidak menggeleng. Tadah telinga.

Abah: "Sekarang, kamu umur 20 tahun, kan?"
Anaknya mengangguk.

Abah: "Baiklah. Dengar baik-baik ni. Abah bukan nak berleter. Cuma nak ajak kamu berfikir.

Dalam sehari, ada 24 jam. Ini kira-kira umum abah. Tak exact pun. Orang bekerja habiskan 8 hingga 12 jam sehari kerja.

Orang yang belajar macam kamu pula habiskan 6 hingga 7 jam sehari ke kelas. Orang yang sedang berkasih sibuk fikir soal hati pula habiskan lebih 6 jam fikir

tentang jodoh dan layan perasaan. Orang yang sibuk dengan internet dan dunia media sosialnya habiskan purata lebih 5 jam sehari untuk scroll, update dan melayan kawan-kawan.

Tolak campur makan, tidur, letih semua, barulah sedar, kita tak peruntukkan masa pun untuk sesuatu yang lebih penting."

Abah menunjukkan jarinya pada senaskhah Al-Quran yang berada di atas almari. Nampak berhabuk sikit. Anaknya berkerut kening.

Abah: "Kalau untuk soal hati dan media sosial boleh kita luang masa dekat 2 jam contohnya, kenapa tidak boleh kita ambil masa 2 jam juga untuk tengok Al-Quran?"

Anak: "Tapi, abah..baca sekejap, mengantuk."

Abah: "Baiklah. Kurangkan lagi. Jadi sejam."

Anak: "Sejam? Lamanya. Seraklah tekak nak baca sampai sejam."

Abah: "Baiklah, setengah jam."

Anak: "15 minit bolehlah."
Abah tersenyum mendengar jawapan anaknya.

Abah: "Suatu hari, bila kamu tersepit dalam hidup, kamu akan mengerti 23 jam 45 minit yang kamu sayang tu, tolak solat 5 waktu, sangat-sangat bergantung kepada 15 minit yang kamu spend untuk Al-Quran tu."

Anak: "Tak faham."

Abah: "Kerja cari rezeki, kena bergantung pada Al-Quran. Belajar, perlu Al-Quran. Jodoh, perlu pada Al-Quran. Berjaya, perlu Al-Quran. Akarnya pada Al-Quran."

Anak: "Hm.."

Abah: "Rosak akarnya, jangan harap batang, dahan, ranting, daun, dan buahnya akan baik. Misalnya, kamu minat soal jodoh sekarang. Andai kamu seorang yang cinta kepada Al-Quran,

insya-Allah kamu juga akan jumpa yang persis cinta Al-Quran. Yang baik-baik. Jika kamu jenis tak pentingkan Al-Quran, kamu juga akan jumpa yang sejenis

dengan kamu. Kata nak jodoh yang baik-baik. Orang baik, orang yang utamakan Al-Quran."

Anak: "Adoilah."

Abah: "15 minit sehari untuk hafal sepotong ayat Al-Quran. Setahun dapat 365 ayat. 20 tahun lagi dapat? 7300 ayat. Dah boleh jadi hafizah."

Anak: "Kenapa abah cakap ni semua?"

Abah: "Sebab abah tak mampu untuk hidup selama-lamanya nak jaga dan nasihatkan anak yang abah sayang ni. Dulu abah jahil tak kejar Al-Quran. Abah taknak anak abah ikut jejak langkah yang sama."

Anak gadisnya sebak. Peluk ayahnya. Minta maaf.

Sungguhlah. Lelaki selain ayah sendiri hanya mampu berkata-kata manis, berjanji setia. Namun, ayah berkata-kata untuk lihat anaknya di Syurga.

Klik

Friday, 14 November 2014

40 Tips ELMU Paling BerManfaat oleh Nabi Muhammad SAW

Sekadar Utk Peringatan BERSAMA..

40 Tips ELMU Paling BerManfaat
oleh Nabi Muhammad SAW
Utk Kita Semua  Mula Istiqamahkan
Dalam Hidup Rutin Harian..InshaAllah..
---------------------------
01. Menahan diri daripada tidur diantara waktu fajar dan ishraq, asar dan maghrib, maghrib dan isya.
---------------------------
02. Menghindarkan diri mendekati orang yang mempunyai bau yang kurang menyenangkan.
---------------------------
03. Jangan tidur diantara manusia yang berkata buruk sebelum tidur.
---------------------------
04. Jangan makan atau minum menggunakan tangan kiri.
---------------------------
05. Jangan memakan kembali makanan yang telah dikeluarkan dari celah gigi anda.
---------------------------
06. Jangan mematah-matahkan jari anda.
---------------------------
07. Periksa kasut anda sebelum memakainya.
---------------------------
08. Jangan mendongak ketika sedang solat.
---------------------------
09. Jangan meludah didalam tandas.
---------------------------
10. Jangan membersihkan gigi anda dengan arang.
---------------------------
11. Duduk ketika sedang memakai seluar/kain
---------------------------
12. Jangan memecahkan benda yang keras/sukar menggunakan gigi anda.
---------------------------
13. Jangan meniup makanan yang sedang panas, sebaliknya anda boleh mengipasnya.
---------------------------
14. Jangan mencari kesalahan orang lain.
---------------------------
15. Jangan bercakap diantara waktu azan dan iqamat.
---------------------------
16. Jangan bercakap didalam tandas.
---------------------------
17. Jangan berkata dongeng(palsu) tentang rakan anda.
---------------------------
18. Jangan mengganggu ketenteraman rakan anda.
---------------------------
19. Jangan memandang belakang secara kerap apabila sedang berjalan.
---------------------------
20. Jangan menghentakkan kaki ketika sedang berjalan.
---------------------------
21. Jangan mencurigai tentang rakan anda.
---------------------------
22. Jangan menipu sepanjang masa.
---------------------------
23. Jangan menghidu makanan ketika anda sedang makan.
---------------------------
24. Berkata dengan jelas, agar orang lain boleh faham apa yang anda katakan.
---------------------------
25. Hindarkan berjalan sendirian.
---------------------------
26. Jangan membuat keputusan sendiri, tapi rujuk pada yang arif.
---------------------------
27. Jangan bangga(riak) akan diri sendiri.
---------------------------
28. Jangan mencela makanan anda.
---------------------------
29. Jangan bermegah(sombong).
---------------------------
30. Jangan menghalau pengemis.
---------------------------
31. Layan tetamu anda dengan ikhlas dan baik.
---------------------------
32. Sabar ketika dalam kesusahan.
---------------------------
33. Membantu dengan tujuan yang baik.
---------------------------
34. Muhasabah diri dan bertaubat.
---------------------------
35. Berbuat baik pada mereka yang berbuat jahat padamu.
---------------------------
36. Berpuas hati dengan apa yang anda ada saat ini.
---------------------------
37. Jangan tidur berlebihan-ini akan menyebabkan penyakit lupa.
---------------------------
38. Bertaubat sekurang-kurangnya 100 kali sehari (istighfar).
---------------------------
39. Jangan makan dalam gelap.
---------------------------
40. Jangan makan dengan mulut yang penuh.
---------------------------
Hantarkan pada yang lain, untuk mengingati mereka. Semoga Allah merahmati kamu ! Amin :)
---------------------------
KLIK

Thursday, 13 November 2014

BAHAYA !!! Slipped Disc pada Tulang Belakang

Pengenalan

Slipped disc pada tulang belakang juga dikenalpasti sebagai PID (prolapsed interverterbral disc). Slipped disc merupakan pengalihan nucleus pulposes dari lokasi normal yang duduk di pertengahan disk. Ini boleh menyebabkan anggota badan menjadi kebas/ lemah.

Slipped disc pada tulang belakang adalah salah satu diagnosa utama di kalangan pesakit sakit tulang belakang. Sebab- sebab slipped disc di tulang belakang mungkin berpunca dari proses penuaan pada disk tulang belakang yang mengalami factor mekanikal, trauma, nutrient, and genetik.

Sakit belakang boleh diklasifikasi kepada peringkat akut, kronik dan Berulang (recurrent). Sakit akut pada amnya terjadi selepas bersin, batuk kuat, mencangkung untuk lama, atau, apabila angkat sesuatu barang dari lantai (lebih lagi jika barang itu berat).

Sakit belakang yang di alami berpunca dari :


  • Perubahan kepada disc
  • Kecederaan otot
  • Postur tidak betul
  • Patah tulang belakang (jarang)
  • Kelemahan otot stabiliti


Gejala-gejala Slipped dics


  • sakit belakang
  • sindrom sciatica (rasa sakit, lemah dan kebas pada bahagian belakang anggota bawah)
  • Cauda equina syndrome ( kegagalan mengawal air besar atau air kencing)


Objektif Rawatan Fisioterapi


  • Untuk mengurangkan sakit
  • Untuk menguatkan otot belakang dan abdominal
  • Untuk mengekalkan julat pergerakan badan
  • Untuk meningkatkan julat pergerakkan badan
  • Untuk membantu pesakit melakukan aktiviti seharian secara maksimum tanpa rasa sakit


Klasifikasi sakit


  • Sakit belakang akut - Sakit yang di alami dalam tempoh 1 hari hingga 3 bulan
  • Sakit belakang kronik - Sakit yang di alami melebihi 3 bulan
  • Sakit belakang berulang (recurrent) - Sakit yang berulang dalam tempoh kurang dari 3 bulan


Komplikasi

Limitasi dalam aktiviti harian disebabkan sakit.

Pencegahan

Pastikan postur yang betul dalam semua posisi semasa duduk, berdiri, baring atau semasa melakukan aktiviti seharian dengan mengambil kira pekara- pekara berikut :

Semasa baring

Pilih tilam yang tegap (firm). Ini dapat menyokong tulang belakang dengan baik.

Posisi yang dicadangkan : mengiring dan melenkung tubuh ke hadapan dengan bantal diantara dua lutut

Semasa berjalan

Memakai kasut bertumit rendah yang selesa

Semasa duduk

Menggunakan kerusi bersandar (back rest) yang boleh menyokong tulang belakang dengan baik

Gunakan bantal kecil atau lumbar roll untuk menyokong bahagian belakang

Semasa berdiri


  • Sekiranya berdiri terlalu lama, rehatkan satu kaki secara bergilir- gilir di atas bangku kecil yang rendah
  • Gunakan teknik mengangkat / mengalih yang betul
  • Lakukan senaman secara tetap
  • Menjaga berat badan
  • Amalkan kecergasan keseluruhan


Rehabilitasi

Pengurusan sakit

Ice pack – untuk sakit belakang yang akut

Cara melakukan : balut ice pack dengan kain basah dan letak dibahagian sakit selama 15 minit.

hot pack – untuk sakit belakang yang kronik dan berulang

Cara melakukan : balut hotpack menggunakan lapisan tuala secukupnya (pastikan tidak terlalu panas) dan letakkan di bahagian yang sakit selama 20 minit.  Pastikan bahagian yang sakit tidak disapu dengan minyak panas sebelum hot pack diletakkan.

Program senaman sakit belakang


Pelvic Tilt

Posisi : baring di atas permukaan yang rata
Cara melakukan : keraskan otot  abdominal, tekan belakang ke bawah, bernafas seperti biasa, tahan lima saat
Ulangi kaedah ini minima 5 kali


Hip Rolling

Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan
cara melakukan : letak tangan secara bersilang di bahagian dada, pusing kepala ke sebelah kanan manakala kedua-dua lutut pusing ke sebelah kiri. Kemudian luruskan lutut dengan perlahan- lahan.
Ulangi kaedah ini minima 5 kali


Lower Abdominal Exercise

Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan
Cara melakukan :

1) gerakkan lutut kanan ke dada, tahan 5 saat kemudian relaks, Ulangi kaedah ini pada lutut sebelah kiri.

2) Angkat kaki ke atas dengan kedua- dua lutut dalam keadaan lurus. Kemudian perlahan- lahan turunkan kaki ke lantai. Ulangi kaedah ini pada lutut sebelah

 Ulangi kaedah ini minima 5 kali


Cat and camel

Posisi : merangkak
Cara melakukan : Melengkungkan bahagian belakang sambil muka pandang atas, tahan untuk 3 saat. Kemudian bongkokkan   tulang belakang dan tahan 3 saat. Ulangi kaedah ini minima 5 kali


Hip Extension

Posisi : Merangkak
Cara melakukan : Secara selang seli, bawa lutut ke depan dan kemudian ke belakang hingga kaki lurus dan selari dengan lantai..  Ulangi kaedah ini minima 5 kali


Lumbar stabilization Exercises

Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan

Cara Melakukan : luruskan lutut kanan, Keraskan otot abdominal dan pastikan badan dalam posisi neutral. Angkat kaki kanan setinggi 12 inci dari lantai, (lutut kanan dalam keadaan lurus), tahan 3 saat dan turunkan kaki.

Ulangi kaedah ini minima 5 kali.

Rujukan

 

Blog Archive

About