Pages

Ads 468x60px

Featured Posts

Wednesday, 22 October 2014

51 TIPS DN AMALAN MURAH REZEKI


KLIK

1.   Amalan zikir tasbih, tahmid dan takbir 33 kali selepas solat ( Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar)

2.   Baca surah al-Waqiah setiap malam

3.   Banyak membaca Hauqalah iaitu Laa haula walaa quwwata illaa billaah  (tidak ada daya dan upaya melainkan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung)

4.   Belanjakan harta pada jalan yang diredhai Allah Ta’ala

5.   Berbakti kepada ibu bapa, jangan derhaka kepada mereka

6.   Berbuat baik dengan makhluk Allah dan ciptaan-Nya

7.   Berdoa mohon petunjuk, takwa, keampunan dan kekayaan

8.   Berikhtiar dengan bersungguh-sungguh – siapa usaha, dia dapat

9.   Beristighfar 70 , 100 kali atau 1000 kali setiap hari dan bertaubat

10. Berniaga – 9/10 sumber rezeki dalam perniagaan

11.  Berpagi-pagi dalam melakukan kebaikan

12.  Bersabar menghadapi ujian Allah Ta’ala

13.  Bersangka baik kepada Allah Ta’ala yang memberikan kepada kita rezeki

14.  Berselawat 10, 100 atau 1000 kali setiap hari

15.  Buat kebajikan dengan membantu orang lain, membuang benda berbahaya di jalanan, nasihat yang baik dan sebagainya

16.  Elakkan tidur selepas solat Subuh

17.  Ikhlas dalam bersedekah

18.  Melabur wang untuk menambah ilmu dan kemahiran baru

19.  Melazimi diri sentiasa dalam keadaan berwuduk setiap waktu

20. Melazimi solat sunat Taubat setiap malam

21.  Membaca al-Quran setiap hari walaupun beberapa ayat

22.  Membaca surah al-Ikhlas ketika masuk rumah

23.  Membaca surah Yaasin setiap pagi – dipermudah Allah Ta’ala urusan harian kita

24.  Membantu dan menolong orang yang lemah

25.  Memberi nafkah dan bantuan kepada orang yang menuntut ilmu agama

26.  Mencari yang halal walaupun bersusah payah dengan titik peluh sendiri

27.  Mengerjakan solat sunat Dhuha 2 atau 4 rakaat

28.  Memaafkan semua orang sebelum kita tidur

29.  Mengucapkan Alhamdulillah untuk setiap nikmat yang diperoleh

30.  Menunaikan hajat orang lain

31.  Menunaikan zakat

32.  Menyambung silaturrahim

33.  Murah dengan senyuman

34.  Niat mencari rezeki kerana Allah Ta’a
la

35.  Rajin bersedekah setiap hari walaupun sedikit

36.  Rajin membantu orang lain

37.  Redha dengan setiap nikmat dan ujian yang diberi Allah Ta’ala

38.  Rezeki ada dalam perkahwinan

39.  Selalu berpuasa sunat Isnin dan Khamis

40.  Sentiasa ingat Allah Ta’ala

41.  Sentiasa melihat dan merenung wajah ibu bapa

42.  Sentiasa menyampaikan ilmu kepada orang lain walaupun sedikit

43.  Sentiasa menyebarkan salam

44.  Solat di awal waktu

45.  Solat tahajud setiap malam walaupun 2 rakaat, bersama-sama solat witir

46.  Syukur setiap nikmat yang diperoleh dengan menggunakan dan memanfaatkan nikmat tersebut

47.  Tidak mengungkit-ungkit pemberian dan amalan baik kita

48.  Tinggalkan maksiat dan dosa sama ada dosa kecil atau besar

49.  Tunaikan haji dan umrah apabila mampu

50.  Tawakal kepada Allah Ta’ala

Nabi S.A.W. bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

51.  Takwa kepada Allah Ta’ala

Dan siapa yang patuh kepada Allah, Dia  mengadakan untuk orang itu jalan ke luar (dari kesulitan)
Dan memberikan rezeki kepadanya dari (sumber) yang tiada pernah diduganya…” (At-Talaq: 2-3)

Tambahan

52.   Amalkan membaca ayat 54, surah Shad

ayat murah rezeki

53.   Mengamalkan membaca Surah al-Insyirah (Alam Nasyrah) 3 kali atau 7 kali selepas solat Fardhu.

Semoga bermanfaat dan dapat kita amalkan mengikut kemampuan, “Apa yang tidak dapat dibuat semua, maka jangan ditinggalkan semua”.

KLIK

HAPPY DEEPAVALI

Sempena hari deepavali besok, ada baiknya kita semaikan semangat 1 malaysia dgn belajar bahasa tamil..

Kpd peminat tegar  kelas b.tamil pun dibuka:

onne-1
rende-2
monre-3
nalle-4
anje-5
arre-6
yelle-7
yetthe-8
ompathe-9
Patthe-10
makan-sappathe
minum-kudingge
pergi-po
rumah-viddu
ayam-koli
kaki-kal
susu-paal
waktu-mani
tulis-ellethu
baca-padi
duit-valli
cakap-soll,pese.
sekarang-ippo
diam-sattham
bahaya-apayam
cikgu-asriyar,sir
nanas-nannasi
emak-amma
bpk-appa
adik perempuan-thanggachi
adik lelaki-thambi
saya-yen,naan
kemana-yengge
ramai,banyak-rombe
cantik-allagana
bunga-pu
sekolah-pallikudem etc.

cth ayat-
awak nak pg mana
"Nengge yengge po gringge"

Saya nak pg minum teh
"ennekke kadaike teh tanni kudingge"

Brp duit-enna valli.

Tolong diam-sattham pogage.

Apa yg awak ckp ni-
"Ni enna solgiren"

Sekian bhs ringkas utk hari ni.Kalau ada yg tergigit lidah-sori ..most importantly jgn lupa goyang kpla time ckp...

JANGAN KLIK

Tuesday, 21 October 2014

3 WAKTU DILARANG MANDI

3 WAKTU DILARANG MANDI :

A. 30 Minit Setelah Solat Asar.
B. Setelah Maghrib.
C. Setelah Isya' sehingga pukul 12 malam.

Penjelasan :

A. 30 minit setelah solat asar itu adalah waktu dimana darah didalam diri kita ketika itu sedang panas, jika kita mandi ketika itu, akan menyebabkan badan menjadi lelah dan penat untuk melakukan perkerjaan.

B. Jantung kita setelah maghrib sudah mulai lemah untuk melakukan perkerjaan. Jadi, kajian menunjukkan bahwa ketika ini jika kita mandi akan menyebabkan paru-paru boleh dimasuki air dan boleh menyebabkan paru-paru basah.

C. Setelah solat isya, ini saatnya jantung kita berhenti dan melakukan istirahat, jika mandi ketika ini akan menyebabkan kerosakan jantung akibat kemasukan air.
Sebaiknya mandi setelah 1 jam dari jam 12 malam. Antara pukul 2 - 3 pagi, itu akan lebih memberikan energy kepada badan seperti mana bateri yang telah lemah di cas semula.

Dikatakan :-

۞ Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.

۞ Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.

۞ Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.

۞ Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.

۞ Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.

۞ Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.

۞ Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.

۞ Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.

۞ Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.

۞ Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was. Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana, Dikatakan juga:-

۞ Ketika anda membawa AL-QURAN, respon syaitan ialah biasa saja, tengok je...

۞ Ketika anda membukanya, syaitan mula curiga.

۞ Ketika anda membacanya, syaitan mula gelisah.

۞ Ketika anda memahaminya, dia mula kejang.

۞ Ketika anda mengamalkan AL-QURAN, dalam kehidupan setiap hari, dia stroke.... Teruskan membaca AL-QURAN dan mengamalkannya agar syaitan terus stroke.

۞ Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya.

۞ Syaitan kata, "JANGAN SEBARKANNYA, KERANA IA TIDAK PENTING LANGSUNG"

KLIK

Monday, 20 October 2014

#iwanttotouch1million

KLIK

I want to touch a dog. Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya.

Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya, akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab, akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam fitnah lagi. 

Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab Syafie. Bila anda ada di rumah orang, anda tak boleh buat rumah dia macam rumah sendiri, tak gitu? Walaupun tuan rumah tu hormati perilaku dan perbuatan anda, namun tak bermakna dia redha anda melakukannya di dalam rumahnya. 

Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang saya berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:

Hukum menyentuh anjing

1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:

“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.” 
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]

Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis ke atas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.

Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.

**Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika tak yakin, bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.

Hukum membela anjing

2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga

"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath." 
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya." 
[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]

Juga daripada Ibnu Umar berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."
[riwayat Muslim no. 1571]

"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari" 
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar"
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

Syaratnya:
1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja

**Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.

3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.

KLIK
Rujukan:
Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram ([truncated by WhatsApp]

Sunday, 19 October 2014

14 Faktor Penentu Kejayaan Bisnes Anda

Adakah bisnes yang anda ceburi sekarang mempunyai ciri ciri seperti ini -?-

1.Yg paling murah dimalaysia (contohnya-kosnya rm50 ke bawah)?

    -Faktor ini penting memandangkan purata rakyat Malaysia pada hari ini
      hanya mampu mengeluarkan wang sakunya RM50 ke bawah untuk sertai sesuatu bisnes

2.Yang senang nak bayar (tak perlu guna kad debit atau kad kredit) ?

     -Faktor ini penting kerana bisnes anda mestilah dipermudahkan seringkas mungkin,
       mempunyai panduan dari A hingga Z samaada melalui panduan bertulis ataupun
       panduan video mengenai bisnes yang mereka ceburi..
       Kesusahan prospek anda melaluinya didalam bisnes boleh menyebabkan
       mereka mudah meninggalkan bisnes..

3.Produknya ada diseluruh kedai di malaysia, di kampung dan di bandar ?

      -Faktor ini penting kerana produk yang mudah didapati membolehkan bisnes
        anda lebih dikenali dan cepat berkembang

4.Produknya memang BETUL BETUL BETUL keperluan manusia..

      - Faktor ini amat amat penting sekali kerana sekiranya hanya segelintir
        sahaja manusia yang menggunakan dan memerlukan produk anda,ianya kurang menampakkan           hasil.
        Anda akan bermati matian memperkenalkan produk anda tersebut..
      - Sekiranya anda menjual produk yang memang diperlukan oleh semua manusia dari
        segenap lapisan bawahan hingga ke pihak atasan ditambah lagi produk anda tersebut
        memang sudah diketahui tahap keperluannya,bisnes anda akan naik dan meningkat..
        Dengan hanya sedikit penerangan,orang ramai akan nampak keperluannya terhadap mereka..
       -Kesimpulannya ialah JUAL PRODUK KEPERLUAN..

       -Sekarang,cuba anda renungkan,adakah produk keluaran syarikat anda adalah
         PRODUK KEPERLUAN MANUSIA ???
 

Blog Archive

About