PERAK TERLAMPAU

KLIK

mengkalu deme beno2 anok jati perok cer cuber deme menjawabnye ye.

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
(mese 5 minit je dr skarang)

KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI YEK..

1."_______ le sikit ngayuhnye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nundggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih

2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh ______ hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung

3.'pekehei dibiokan pintu tu ________, jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebongeh
b) tenganger
c) tepongor
d) tebongkang

4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tetibe, teman _________ ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih

5.Bebudak pompuan la ni suke bebeno melayan bebudak lelaki. Nampak beno _________
a) joghennya
b) galaknye
c) gatenye
d) miangnye

6.Kalo udah maleh belajo, nanti kamu jadi _______ le.
a) bengap
b) tengin
c) bodoh
d) bangang

7.__________ Menteri Beso Perok tu pegi ke London lelame beno?
a) Apa dihadapnye
b) Apa dihanggapnye
c) Apa dihajapnya
d) Apa dihajatnye

8.Ape he orang ________ kat simpang jalan tu Yob oi.. Ade kete accident ke?
a) berame
b) bejuhen
c) bejumoih
d) bejujoih

9.Jangan le mike  ________ sangat aih. Bio le dia nak pinjam moto mike tu kejap.
a) cike
b) cemei
c) culas
d) cime

10.Tadi kunci keta teman ade di ataih meja ni. La ni dah _________. Ade sesape nampak?
a) hilang
b) mandang
c) leboh
d) tak ketahuan

*ate boleh ke kome njawabnye..ke tumpo kome weh...

Klik

Post a Comment