Berniaga dengan Modal Ekuiti atau Hutang?



Pertimbang dengan teliti keperluan modal apabila memulakan perniagaan

Modal yang dilaburkan apabila memulakan perniagaan berbeza-beza mengikut bidang niaga yang diceburi.  Ada sesetengah perniagaan yang memerlukan modal sehingga RM1 juta, ada yang hanya memerlukan RM100,000 manakala ada pula yang hanya memerlukan sedikit sahaja modal.

Menyediakan modal yang mencukupi juga amat penting kerana apabila mula berniaga, kita memerlukan masa untuk mencapai titik pulang modal. Sehingga perniagan mula meraih untung, ia perlu 'survive' dengan modal awal yang dilaburkan.

Malah, perniagaan yang berdaya maju sekalipun mungkin lingkup jika tidak cukup modal kerana tidak dapat membiayai pembelian aset, inventori atau kos operasi.

Terdapat dua jenis modal untuk memulakan perniagaan, iaitu modal ekuiti dan modal hutang.

Modal Ekuiti

Modal ekuiti atau modal saham ialah modal yang dilaburkan sendiri atau diterima daripada pelabur atau pekongsi lain.  Manfaat am menggunakan modal ekuiti ialah pelabur tidak perlu menanggung kos pinjaman dan tidak perlu membayar balik pinjaman tersebut.



Kelebihan menggunakan modal sendiri:
1.  Untung diperolehi 100% jika perniagaan amat berjaya
2.  Tidak terikat kepada mana-mana pihak
3.  Tidak perlu berbincang dengan sesiapa

Kelemahan menggunakan modal sendiri:
1.  Rugi ditanggung sendiri, mungkin menyebabkan kita kehilangan semua wang kita
2.  Tidak dapat memanfaatkan kepakaran pelabur / pekongsi lain

Kelebihan menggunakan modal pelabur / pekongsi lain:
1.  Boleh mengumpulkan jumlah yang lebih besar.
2.  Boleh berniaga walaupun kita sendiri tiada modal
3.  Boleh memanfaatkan kepakaran dan pengalaman mereka

Kelemahan menggunakan modal pelabur / pekongsi lain:
1.  Keputusan besar mungkin perlu mendapatkan persetujuan mereka
2.  Terpaksa berkongsi untung jika perniagaan sangat berjaya
3.  Masalah besar jika perselisihan berlaku

Modal Hutang

Modal hutang pula modal yang dipinjam, sama ada daripada saudara-mara, bank atau Ah Long, Apabila pinjaman dibuat, kita memberikan komitmen untuk membayar balik pinjaman tersebut. Masalah besar timbul jika pinjaman tidak boleh dibayar balik, dan boleh menyebabkan peniagaan diiystiharkan muflis.  Tetapi masalah lebih besar dihadapi jika pinjaman dibuat daripada Ah Long, terutamanya dengan kadar pinjaman yang sangat tinggi.

Kelebihan menggunakan modal hutang:
1.  Walaupun terpaksa membayar ansuran pembiayaan, sebarang untung boleh disimpan sendiri. Ini bermakna kalau perniagaan untung besar, modal hutang memberikan manfaat lebih besar.
2.  Selagi ansuran dibayar balik, peminjam tidak campur tangan dalam perniagaan.

Kelemahan menggunakan modal hutang:
1.  Masalah besar jika perniagaan kurang berjaya
2.  Boleh menyebabkan peniaga muflis atau aset disita
3.  Boleh menjejaskan hubungan jika pemberi pinjaman ialah sahabat atau sanak-saudara

Apabila dibandingkan antara kedua-dua pilihan, pada pendapat saya modal hutang adalah lebih berisiko tetapi membolehkan peniaga mengekalkan kawalan penuh terhadap perniagaan.

Sementara itu modal ekuiti pula lebih rendah risikonya tetapi mungkin menyebabkan peniaga perlu merujuk kepada rakan kongsi atau pemegang saham lain sebelum membuat keputusan penting.  Di samping itu, keuntungan juga perlu dikongsi bersama.

Untuk perniagaan yang kecil, bagi saya cuba guna modal sendiri dahulu, iaitu mula dengan skala kecil-kecilan.  Jika permulaan skala kecil tidak berdaya maju, barulah cari jalan untuk mengumpulkan modal tambahan.  Keputusan perlu dibuat berasaskan ciri perniagaan dan kebarangkalian mencapai kejayaan.

Apa pun, keputusan tentang sumber modal sangat penting.  Saya pernah melihat orang yang jatuh muflis kerana menggunakan modal bank dan juga melihat mengalami masalah besar apabila menggunakan modal daripada Ah Long yang akan menuntut daripada saudara-mara.

Ramai orang yang memulakan perniagaan mungkin terlalu optimistik tentang potensi perniagaan yang diceburi sehingga mereka tidak mempertimbangkan senario dan kesannya jika perniagaan tersebut gagal.

SUMBER

0 comments: