Tips jaga keselamatan barang kemas

Salam sejahtera.
Masa kini, sudah ramai rakyat kita yang celik mata tentang keajaiban emas yang sudah lama terletak di muka bumi ini. dengan harga yang selalu melonjak naik dan tinggi itu membuatkan kita tidak senang duduk jika masih tidak memiliki barang kemas seperti rantai, gelang, cincin, jongkong, syiling dan pelbagai lagi barangan berasaskan emas. Persoalannya, adakah emas ini selamat jika kita memakainya selalu dan menyimpannya di rumah tanpa pengawasan dan tidak mengambil langkah berjaga-jaga. Kes kecurian, rompakan yang kini kian meninggi statistiknya melibatkan rakyat kita sendiri yang menjadi mangsa atau pemangsa telah memberikan ilham untuk saya berkongsikan sedikit tips. silakan untuk membaca. terima kasih


Tips berguna untuk anda:

1. Simpan barang kemas yang tidak mahu dipakai dalam peti keselamatan bank.
2. Asingkan jenis-jenis barang kemas semasa menyimpan.
3. Jangan simpan semua barang kemas dalam beg tangan semasa pergi beraya kerana takut tertinggal atau dicuri semasa orang ramai.
4.  Cara membersihkan barang kemas – campurkan sabun dalam air panas dan masukkan barang kemas. Angkat bila air suam dan berus perlahan dengan berus gigi. Bilas dengan air sejuk dan biar kering.
5.  Jika sorok barang kemas, jangan lupa di mana tempatnya.
6  Jangan pakaikan anak dengan barang kemas semasa hendak pergi membeli-belah kerana kemungkinan akan diragut.
7.  Bila ke kedai emas, cari tempat letak kereta yang paling hampir.
8.  Jangan pakai terlalu banyak barang kemas pada satu masa kerana rekaannya tidak jelas dan tidak cantik.
9.  Barang kemas asas yang mesti ada – rantai, gelang, cincin dan kerongsang. Beli yang boleh dipakai dengan semua baju.
10. Bagi yang belum ada barang kemas, beli satu rantai tangan pintal kerana rekaannya evergreen, sesuai dengan semua baju dan cangkuknya selamat.
Post a Comment