R.U.M.A.H pertamaKU. susah atau senang memilikinya ?

Salam semua. sementara menunggu jam masuk ke dalam angka 12.00am, aku cuba juga memerahkan idea untuk menulis paling tidak 1 entry 1 hari. p.s : kalau tak sedap bace jangan mara, budak baru lagi ni)
Isu kali ini cuma nak terangkan kat engkorang semua, mungkin jugak pertanyaan yang mana adakah RUMAH yang pertama dalam hidup korang ni senang atau susah untuk dimilikinya. aku jawab susah. sebab apa susah,

  • golongan muda sekarang tidak besar gaji, macam orang dewasa/tua yang sudah mencapai gaji 4,5 angka sebulan. so, dorang takde masalah nak bubuh 10%  untuk beli rumah. macam contoh, harga rumah sekarang yang aku survey di area Lembah Klang, khususnya di bandar, hampir 300-500k rumah yang sudah siap dibina. bagi golongan muda agak kurang senang mendengar harga itu tapi itulah hakikatnya. dan yang paling penting harga ini akan naik dari hari ke hari, bulan ke bulan, tahun ke tahun.
so sekarang, baru aku paham kenapa ramai orang kawin tetapi untuk terus beli rumah tidak. mungkin ini jawapannya. mereka mengumpul dana dari masa ke semasa untuk membeli rumah idaman mereka.
pada aku. aset itu adalah penting akan tetapi aset kebahagian itu lagi penting dari segala apa yang ada di alam semesta ini...hehehe ( poyos sikit )
Jadi untuk konklusinya, sama-sama kita fikirkan bagaimana untuk kita mudah membeli rumah nanti..

Sekian
Post a Comment