R.U.M.A.H pertamaKU. susah atau senang memilikinya ?

Salam semua. sementara menunggu jam masuk ke dalam angka 12.00am, aku cuba juga memerahkan idea untuk menulis paling tidak 1 entry 1 hari. p.s : kalau tak sedap bace jangan mara, budak baru lagi ni)
Isu kali ini cuma nak terangkan kat engkorang semua, mungkin jugak pertanyaan yang mana adakah RUMAH yang pertama dalam hidup korang ni senang atau susah untuk dimilikinya. aku jawab susah. sebab apa susah,

  • golongan muda sekarang tidak besar gaji, macam orang dewasa/tua yang sudah mencapai gaji 4,5 angka sebulan. so, dorang takde masalah nak bubuh 10%  untuk beli rumah. macam contoh, harga rumah sekarang yang aku survey di area Lembah Klang, khususnya di bandar, hampir 300-500k rumah yang sudah siap dibina. bagi golongan muda agak kurang senang mendengar harga itu tapi itulah hakikatnya. dan yang paling penting harga ini akan naik dari hari ke hari, bulan ke bulan, tahun ke tahun.
so sekarang, baru aku paham kenapa ramai orang kawin tetapi untuk terus beli rumah tidak. mungkin ini jawapannya. mereka mengumpul dana dari masa ke semasa untuk membeli rumah idaman mereka.
pada aku. aset itu adalah penting akan tetapi aset kebahagian itu lagi penting dari segala apa yang ada di alam semesta ini...hehehe ( poyos sikit )
Jadi untuk konklusinya, sama-sama kita fikirkan bagaimana untuk kita mudah membeli rumah nanti..

Sekian

4 comments:

Unknown said...

ada banyak rancangan perumahan kerajaan yang dapat membantu org org muda ini untuk memiliki rumah . Aku dulu , setahun lepas kawin dah dapat rumah RPR RM 53K.. 15 tahun lalu. Sekarang value naik lebih 100k. Maksud aku tu, beli lah dulu mana yang mampu, value hartanah sentiasa naik.. nanti nanti jumpa rumah impian, trade-in la..

alyrds said...

kalau area lembah klang ni memang payah nak dapat below 100k ... cuma PPRT jer.... tu pun kalau sanggup terima 'suasana' di PPRT...

nangit86 said...

betul tu..susah gak skang nak cari umah idaman.memang kene cari yang mampu dulu..heehee,
PPRT okey cuma em...camner ek nak ckaap..

Unknown said...

Kalau beli rumah dah siap, perlu juga pikir lawyer fee, duty tax, etc... Kalau rumah baru, semua fee tu developer dah masuk-kan dlm harga rumah... Gud luck on your first home...