Budak dilanggar & dibiar , apabila perikemanusiaan itu sudah hilang !!!

Kisah yang sungguh menghayat hati aku bila mendengar beberapa rakanku beritahu budak yang masih kecil dilanggar dan dibiarkan oleh 18 orang yang lalu lalang di situ. kejadian ini berlaku di pasar borong China dan dikirakan kejadian tragis ini sudah berlaku pada 17 Oktober 2011 Isnin dan disahkan mati pada hari ini
( kalau x silap ).
AKu asyik memikirkan apakah sudah hilang nilai-nilai norma mereka di sana. Ada juga sumber tidak bertulisku mengatakan memang lumrah rakyat di sana. bukan kerana tidak mahu membantu, cuma mereka takut akan dikenakan tindakan hukuman yang berat oleh pihak keluarga budak itu akibat kejadian perlanggaran itu. Info mengatakan di China hanya terdapat fakta yang tidak masuk akal bagi aku, kerana ada satu kes dimana seorang askar telah menolong seorang perempuan tua (nak mampos) china kerana terjatuh. Alih-alih anak kepada perempuan tua itu menyaman askar tersebut kerana mengakibatkan maknya jatuh.
Lihat sahaja duniaKini tidak lagi seperti dulu..
PERSOALANNYA.......
mengapa perkara ni berlaku?
kemana hilang nilai murni seseorang tu?
adakah sifat penting diri ( selfish ) itu adalah perkara yang dituntut di China?
sama-sama kita fikirkan....

p/s : ''aku angin tengok budak kecik yang xbedosa tu mati kene mcam tu..nak jer aku sepak pemandu van tu!!''

0 comments: