ROTAVIRUS serang hendap FASA I

DATUK SERI LIOW TIONG LAI/MENTERI KESIHATAN Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata punca virus yang disebabkan pencemaran air disalurkan kepada dua daerah di Batang Padang dan Hilir Perak juga sudah dikenalpasti."Kita telah kenalpasti punca dan bilangannya telah dikawal. The number goes up to 2k cases, now we have identified the cost of pollution and we will address the situation."Katanya,  kematian melibatkan dua bayi berusia dua dan 10 bulan di perak itu disebabkan kekurangan air akibat cirit birit yang teruk.
Sebelum ni kecoh sekejap di ruang legar ke udara mengenai topik ini, atas dasar ingin tahu aku pun search la bab ni. sebab utama jugak tempat serangan virus ini adalah salah satu kampungku, agak bahaya jugak kalau kita lihat virus ni untuk kanak-kanak. ( kenapa tak serang dewasa )
Virus ni sama seperti penyakit cirit-birit teruk a.k.a selsema perut. walaupun nampak berbeza dengan selsema tetapi virus yang dikenali sebagai RNA dalam keluarga Reoviridae. Setiap kanak-kanak akan terkena penyakit ini paling kurang sekali seumur hidupnya. virus ini tidak sekuat mana dan jika ia terkena kepada orang dewasa, tidak menjadi apa-apa perubahan dalam sistem imunan badan.Virus ini dihantar oleh laluan tinja oral dan ia akan menjangkiti dan merosakkan sel-sel yang terdapat dalam usus kecil dan menyebabkan gastroenteritis. Rotavirus telah ditemui dalam 1973 di luar negara, hampir 500,000 kanak-kanak di bawah umur 5 tahun mati akibat jangkitan rotavirus dan setiap tahun hampir 2 juta lebih menjadi sakit teruk di United States. Sebelum permulaan program pemvaksinan rotavirus, rotavirus menyebabkan kira-kira 2.7 juta kes gastroenteritis teruk pada kanak-kanak, hampir 60,000 kemasukan ke hospital , dan sekitar 37 kematian setiap tahun.

Apakah vaksin yang ada dan bagaimana ia diberikan? 
Ia adalah vaksin oral jenis hidup yang mengandungi 5 jenis rotavirus yang dihasilkan daripada rangkaian rotavirus manusia dan lembu. Ianya tidak mengganggu keberkesanan imunisasi OPV.
Ia juga tidak menyebabkan teleskopi pada bahagian usus (intussusception) yang pernah terjadi sebagai kesan sampingan daripada vaksin rotavirus terdahulu yang pernah diluluskan. Vaksin tersebut dihasilkan daripada rangkaian rotavirus monyet. Teleskopi pada bahagian usus (intussusception) jarang berlaku pada kanak-kanak secara amnya di mana usus menjadi tersumbat disebabkan usus itu sendiri termasuk ke dalam atau teleskopi ke dalam, kesan daripada pergerakan usus.
Vaksin rotavirus ini diberi secara oral dalam 3 dos, iaitu pada usia 2, 4 dan 6 bulan. Dos ke 3 perlu diberi sebelum umur mencapai 32 minggu atau pada usia 7 bulan.

Siapa yang patut menerima vaksin ini?
Ibu bapa boleh memilih untuk memberi vaksin ini kepada anak mereka untuk mencegah jangkitan ini.

Sumber – Kementerian Kesihatan Malaysia
p.s : jaga tubuh badan kita agar sihat sampai akhir hayat ....

0 comments: