Suka Membeli-Belah Online ? Baca Ni !








  • Berhati-hati dengan laman web palsu

Seperti jam tangan, beg dan baju tiruan, laman web palsu juga nampak sama seperti yang asli. Laman web palsu ini direka untuk menipu anda dengan wang atau mendapatkan maklumat peribadi. Selepas membuat pembayaran online, anda tidak mendapat barangan yang dibeli. Jadi berhati-hatilah dalam memberikan maklumat kad kredit anda. Pastikan laman web anda selamat. Google ‘verified’ untuk belajar mengenai kepelbagaian kad kredit bagi tujuan keselamatan membeli-belah secara online.

  •  Indah khabar dari rupa

Berhati-hatilah kerana barangan yang ditunjukkan di dalam laman web jauh berbeza daripada barangan sebenar. Secara dasarnya mereka menipu barangan yang hendak dijual. Dan bila pembayaran telah dibuat, barangan yang sampai adalah tidak berkualiti dan lebih kecil daripada yang ditunjukkan dalam laman web.

  •  Transaksi tidak selamat

Transaksi online sememangnya selamat, tetapi terdapat banyak penggodam di luar sana yang menunggu pembeli yang kurang peka. Jadi pastikan anda sentiasa bertindak bijak. Pastikan laman web adalah selamat. Komputer awam, tempat terbuka atau kemudahan tanpa wayar (wireless) yang tidak dikenali boleh membahayakan. Gunalah komputer anda sendiri, tablet atau telefon anda untuk pembayaran.

  •  Carilah simbol kunci (‘locked’)

Pastikan laman web yang anda guna mempunyai SSL (secure sockets layer) yang telah dipasang bila membeli sebarang barangan online melalui kad kredit. Sebuah laman web dengan SSL mempunyai ikon seperti kunci yang dipaparkan di bahagian bawah atau kanan bersebelahan alamat URL.

  •  Fikir dahulu sebelum mendedahkan terlalu banyak perkara

Berikan maklumat yang minimum untuk membuat pembelian online. Biasanya ia hanya memerlukan nama di atas kad kredit, jenis kad, nombor dan kod sekuriti di belakang. Laman web itu tidak seharusnya meminta sebarang maklumat lain. Jika mereka memerlukan maklumat lain, ianya agak pelik dan anda tidak digalakkan untuk meneruskan transaksi membeli-belah.

  •  Semak penyata anda

Bila penyata kewangan anda sampai, semak semua transaksi. Jika terdapat pembayaran online dan ia tidak dibuat oleh anda, hubungi pihak bank secepat mungkin dan serahkan pengurusannya kepada bank.

  •  Lindungi PC anda

Kemas kini dan lindungi komputer anda daripada serangan anti-virus dan program anti-malware dengan kerap untuk mengelakkan daripada ancaman atau serangan.

  •  Teliti butir-butir pembelian

Elakkan daripada membuat sebarang bayaran pendahuluan kepada penjual yang diragui. Anda juga harus meminta resit asal atau resit bertulis bagi untuk mengesahkan pembelian anda.



0 comments: