INFO : Kesan buruk onani

LELAKI yang berkahwin atau masih bujang pasti terbabit dalam masalah onani. Malah, masalah ini seakan-akan menjadi perkara biasa kepada golongan lelaki. Selepas terbiasa dengan kelakuan seperti ini, seseorang lelaki itu akan mendapati ia sukar dikawal atau sukar diberhentikan.
Namun, ramai juga tidak tahu tabiat ini boleh membahayakan alat sulit dan mendatangkan penyakit. 
Jika anda tinjau pelbagai laman web mengenai gejala atau tabiat onani atau ‘masturbation’, anda akan diberitahu perkara itu ‘normal’ dan ia proses pengenalan diri terhadap nafsu syahwat dan pada masa sama dapat melegakan tekanan seksual.

Laman sama juga akan menjelaskan, onani boleh menyebabkan ketagihan tanpa disedari jika dilakukan tanpa kawalan. Jadi secara tidak langsung, sesiapa yang melihat laman web berkenaan mendapati onani adalah perkara biasa dan tidak berbahaya. Malah, maklumat mengenai perkara negatif pula tidak dihuraikan secara jelas dan terselindung.
Bagaimanapun, jika kita mendengar cerita daripada lelaki yang melakukan onani, perkara lain pula timbul. Anda akan diberitahu pelbagai perkara negatif mengenai tabiat berkenaan seperti:


  • Mata menjadi kabur, berair dan sering sakit (dry eyes) sehingga memeningkan kepala




  • IBS atau ‘Irritable Bowel Syndrom’ atau rengsa usus 




  • Sukar menelan. Terasa sakit ketika menelan 




  • Telinga berdesing dan sakit 




  • Muka, tangan dan badan terasa pijar atau panas 




  • Kadangkala badan terasa menggeletar (vibrate) 




  • Masalah pada saluran kencing

    Begitupun, jika tabiat onani digunakan untuk cara betul seperti ingin melegakan atau melepaskan nafsu syahwat, kehidupan anda akan menjadi senang dan tenang.

    Jika tidak, golongan lelaki pasti mengalami tekanan akibat menyalah gunakan amalan onani.

    Cuba anda bayangkan sistem ‘reproduksi’ anda dan pusat kawalan sistem itu yang akan mengalami tekanan tidak terhingga akibat amalan onani.

    Dalam keadaan teruja, ketika anda tidak mengawal perasaan, perasaan syahwat dan anggota kelamin turut menjadi teruja, darah masuk dengan banyak dalam semua organ terbabit iaitu zakar, buah zakar, pundi prostat dan banyak lagi.

    Sudah tentu pusat kawalan seks dalam minda anda juga menjadi teruja dan pada masa sama ia menjadi tertekan. Dalam keadaan teruja, fungsi jantung, pernafasan dan otot keseluruhan badan berfungsi ke peringkat luar biasa dan banyak tenaga digunakan.

    Selepas selesai, sistem berkenaan dan badan anda secara menyeluruh menjadi lemah.
    Di samping itu p
    roduk rangsangan seksual seperti Beta-endorfin, Oxitocin dan pelbagai lagi kimia ‘neuro’ yang tercurah dalam sistem kardio-circular anda turut memberi perasaan seronok dan khayalan.

    Bahan ini mudah ditagih dan mendorong anda untuk melakukan lagi amalan onani.
    Jadi, anda boleh bayangkan kesudahannya jika perkara itu diulangi secara kerap.
    Tentu anggota tubuh badan yang terbabit dalam proses itu akan tertekan.

    Cara menyelesaikan masalah ini atau sekurang-kurangnya memberi peluang kepada sistem tubuh badan yang tertekan akibat onani keterlaluan menjadi lega dan berfungsi dengan sempurna ialah apabila amalan itu dihentikan atau dikurangkan secara beransur-ansur.

    Jika rasa tidak memiliki kekuatan minda, emosi dan fizikal untuk melakukannya, anda boleh mendapatkan bimbingan kaunselor. Usah biarkan tabiat onani menakluki anda. Lawan dan segera mengawalnya dengan aktiviti riadah bermanfaat.

  • sumber :harianmetro/ahad
  • 3 comments:

    nangit86 said...

    sumber lain untuk anda : http://www.bom321.com/2010/09/mati-ketika-onani-18sg.html

    Hot Info said...

    Info yang berguna. Tapi kekadang kebaikan onani ada jg, onani spya x melakukan hubungan sex. Tp klu dah kerap sgt onani, tu dah kira penyakit tu huhu..

    Mr Han said...

    tue la..aku dah pesan lame dh kt ko..JANGAN..tp ko wat gak..tgk ko cam parkinson jew slalu..haha