5 Tips Bawa Anak Beli Belah

Kemampuan fizikal yang meningkat ditambah dengan keyakinan diri yang tinggi membuat kanak-kanak lebih berani mengambil risiko. Tidak hairanlah jika ibu bapa terleka sedikit, si anak sudah lenyap daripada pandangan mata.

Keberaniannya ini membuat jantung anda berdetak dengan pantas. Apa lagi jika ia berlaku di kawasan yang asing buat si anak. Oleh itu ibu bapa harus mendidik anak beberapa cara menghadapi kemungkinan anak hilang atau tersesat.




Wajib dilakukan:


  • Ajarkan anak menghafal alamat dan nombor telefon ibu bapa.
  • Bantu anak menulis data-data dirinya pada kertas dan lapisi dengan plastik laminate. Gantungkannya pada beg anak. Ingatkan anak untuk menunjukkan kad tersebut pada petugas atau orang yang menemuinya.
  • Biasakan mengajak anak melakukan orientasi ruang setiap kali ke tempat awam. Contohnya, menunjukkannya kaunter pertanyaan atau memperkenalkannya kepada polis bantuan atau pengawal keselamatan melalui uniform yang dipakai. Minta anak merujuk kepada pihak tersebut jika terpisah daripada anda. 
  • Biasakan anak-anak memakai pakaian berwarna terang atau cerah. Ini memudahkan anda mencarinya jika berada di antara kerumunan orang ramai. Begitu juga anda agar mudah dikenali anak.
  • Lakukan latihan dan simulasi di rumah secara berkala untuk mengingat kembali ‘pelajaran’ anda tentang apa yang perlu dilakukannya dalam situasi tersebut. Dengan cara ini anak akan terus-menerus diingatkan mengenai apa yang harus dilakukan jika ia terpisah daripada anda.
Post a Comment