Bahaya : Rahim Jatuh Ganggu Hubungan Kelamin

Sakit di bahagian belakang, sukar membuang air besar dan terkencing apabila terbatuk mungkin kerap dialami kebanyakan wanita. Namun, tidak ramai mengetahui masalah sebenar gejala ini sehinggalah ke peringkat agak teruk dan mendesak mereka membuat pemeriksaan doktor.

Rahim jatuh! Mungkin ramai yang berkerut dahi tatkala mendengar perkataan ini. Namun, kenyataan di atas adalah antara gejala-gejala yang dikaitkan dengan masalah rahim jatuh.

Rahim jatuh atau dalam bahasa perubatan dikenali sebagai Uteral Viginal Prolapse (UVP) adalah situasi di mana rahim turun/jatuh dari tempat asal melalui saluran faraj atau kadang-kadang berada di luar saluran faraj.

Dianggarkan kira-kira 30% daripada wanita yang pernah bersalin secara normal dan lebih daripada dua atau tiga kali bersalin akan berasa ada simptom-simptom rahim jatuh.

Walau bagaimanapun, simptom-simptom ini berlaku secara berlainan. Sesetengahnya mendapat gejala yang sedikit dan tidak mempengaruhi hidup mereka. Sesetengahnya pula mendapat gejala yang teruk sehingga mempengaruhi dan mengganggu gaya hidup.

Antara gejala-gejala yang biasa dialami disebabkan masalah ini ialah:

  • Sakit belakang
  • Berasa tidak selesa semasa mengadakan hubungan kelamin kerana berasa seperti ada benda yang turun di bahagian vagina
  • Ada sesetengah yang mengalami keadaan agak teruk sehingga rahimnya terkeluar sepenuhnya dan akan berasa ada benda yang menyebabkan susah hendak duduk, susah hendak berjalan dan sesetengahnya pula tidak boleh mengawal kencing atau mudah terkencing/terkucil apabila batuk.
  • Gejala lebih teruk lagi ialah sukar hendak membuang air besar kerana apabila ini berlaku ia menarik sekali dinding faraj. Saluran air besar yang sepatutnya akan memasuki ruang lain sehingga menyebabkan sukar untuk membuang air besar.


Apabila rahim terkeluar dalam jangka masa yang lama, ia akan menyebabkan kulit pada rahim kering dan senang/mudah menjadi ulser dan kadang-kadang boleh menyebabkan pendarahan terutama sekiranya lambat mendapat rawatan.

Tiga peringkat masalah rahim jatuh:

  • Peringkat pertama - rahim turun sedikit sahaja
  • Peringkat kedua - rahim sedikit terkeluar pada lubang faraj
  • Peringkat ketiga – rahim terkeluar sepenuhnya. Pada peringkat ini ia boleh mengganggu proses membuang air. 

0 comments: