6 Tips Diet Sihat Lelaki

Meski pun wanita sangat sinonim melakukan diet bagi mendapatkan berat badan ideal, golongan lelaki juga turut tidak terkecuali.  Sesekali lihat bentuk badan pada cermin. Adakah perut makin ke depan? Lemak makin tertonjol di sana sini? Jika ya, buat persediaan awal dengan melakukan diet sihat seperti di bawah:


1 - Makanan gantian
Gantikan makanan kegemaran anda dengan juadah yang kurang lemak, gula atau garam. Jika selama ini anda gemar susu penuh krim, mungkin anda boleh gantikan dengan susu rendah lemak.

2 - Minum banyak air suam
Banyakkan minum air suam menggantikan air bergas atau jus kordial. Adakah anda tahu, air bergas boleh menambahkan kalori anda sebanyak 360 kJ sehari?

3 - Banyakkan pergerakan 
Melakukan pergerakan seperti bersenam akan membakar kalori. Anda bebas berjoging, main futsal atau melakukan kegiatan fizikal mengikut kemampuan anda.

4 - Usah terlebih makan 
Pernah anda mendengar sunnah Rasulullah s.a.w. yang mengunyah perlahan-lahan dan berhenti makan sebelum kenyang. Boleh juga amalkan petua makan sedikit tetapi kerap.

5 - Pilih makanan berkhasiat
Usah terlalu mengejar untuk mendapatkan angka berat badan yang diidamkan. Tetapi tetapkan pemikiran anda dengan memilih makanan yang boleh memberikan nutrien dan khasiat yang optimum kepada badan anda.

6 - Atasi tekanan emosi 

Emosi yang bercelaru boleh menyebabkan anda teruja untuk menjamu selera. Cari kaedah lain untuk mengatasinya.
sumber

0 comments: