Rahsia Telefon Bimbit & Cara Format ( Waktu Kecemasan )

Mungkin korang semua ada handset dari pelbagai jenama terkenal, tapi adakah anda tahu menggunakannya ketika waktu kecemasan seperti tiba-tiba bateri habis ketika waktu anda dalam keadaan mencemaskan ataupu ketika anda memerlukan satu panggilan bermakna dan ketika itu handset anda sudah tidak dapat digunakan.atau anda runsing handset anda kejap on kejap off, seperti sudah diserang virus,mesti tensionkan.SABAR, di bawah ini ada sedikit tips @ info untuk anda gunakan.
Selamat Membaca :-





Rahsia handphone nokia


Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan. Banyak perkara yang boleh anda lakukan, antaranya : -


1.Nombor Kecemasan
Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112. Jika anda dalam kecemasan dan berada di kawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112. Ia boleh digunakan walaupun di
PAPARAN PENUH
di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi, ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci(Keypad lock).


2. Kereta terkunci
Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar?? Pasti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda. Jangan risau, telefon bimbit boleh membantu, tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera(alarm) sahaja. Caranya, cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah. Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda. Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm(satu kaki) dari kereta yang terkunci itu. Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat 'ON' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya. Pasti kereta anda tidak terkunci lagi, malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada. Kerana itu juga, penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini. Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.


3. Kuasa bateri tersembunyi
Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan. Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan. Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan. Untuk mengaktifkannya, tekan kekunci *3370#. Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus. Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .(sesetengah jenis handfon nokia gak)




CARA2 FORMAT HANDSET






Adakah yang memiliki enset nokia jenis s60 (Nokia N70, N73, 7610, 6600, N-gage, 6120 Classic)?Format handfon jika masuk virus? tak perlu pergi kedai telefon atau klinik handphone atau wateva lah yg menyakitkan hati kerana mengambil upah yg tinggi. Kat sini aku akan bagi tutorial sikit pasal nak FORMAT HANDSET JENIS SYMBIAN 60 pada korang.


1. Pertama sekali, save and backup semua data2 dalam memori henset korang(nota,mssge,draft mssge,contact,pic) kepada memori kad. kalau nak backup boleh gunakan NOKIA PC Suite kat pc korang tu.


2. Selepas sudah backup data2 tersebut, keluarkan memori kad korang dan off  henset tersebut.


3. Dalam keadaan off,
- Tekan butang dail (green button)
- Butang bernombor 3
- Tekan butang bintang * (star)
- On handset korang
- Jangan lepas satu butang pun hinggalah screen menunjukkan abjad FORMAT
- Masa yang diperlukan lebih kurang 5 minit.


4. Kesemua step diatas haruslah dibuat serentak sehingga keluar waktu yg perlu diset semula.


5. DONE! Anda berjaya memformat telefon anda!


Sumber : t.kasih pada  http://brutal-mania.blogspot.com/2011/11/rahsia-handset-ketika-kecemasan-cara2.html#more

2 comments:

he_shi_ma_ahsoan said...

x de butang share~sy nak share ye~tima kasih~

nangit86 said...

owh ye ker. sye newbie lagi.nnti sye cuber try..share jer.. :D